‘Een goede sfeer en fijne collega’s. Het is leuk op school en we leren veel’. Deze antwoorden geven veel leerkrachten en leerlingen van Veluwezoom, als je hen vraagt wat ze van school vinden. De 2-jaarlijkse tevredenheidspeiling is ook bedoeld om te zeggen wat beter kan.
Leerlingen: lessen zijn zeer goed
Voor de tevredenheidpeiling van 2021 hebben alle leerlingen van groep 5 t/m 8 tijdens de les een vragenlijst ingevuld. Ze leren veel, antwoorden ze: over spelling, rekenen, topo en zaken als plannen en sociale vaardigheden. Enkele kinderen ervaren dit anders, doordat het veel herhaling is. Veel kinderen zijn positief over de leerkrachten. Ze durven met vragen naar hen toe, hebben vertrouwen en vinden de juffen en meesters lief. Die verdienen zelfs een score ‘zeer goed’ voor de lessen en de uitleg. Andere pluspunten die de kinderen noemen: buitenspelen, buiten lessen, gym en nog veel meer, van werken op de laptop, onderling samenwerken tot helemaal jezelf mogen zijn. Lees verder onder de foto.
Samen aan het werk in het Rekenlab op de Koningin Emmaschool
Leerkrachten: ruimte voor eigen ideeën
Ook de meesters en juffen geven in de peiling aan hoe tevreden ze zijn. Op de vraag ‘Zou je de school aanbevelen?’ antwoorden de meeste leerkrachten ‘ja’. Vaak wordt als reden genoemd: goede sfeer, gevoel van saamhorigheid en fijne collega’s. Veel leerkrachten zijn ook positief over dat je ‘het beste uit het kind kan halen’. Enkelen hebben zorgen over grote klassen en combinatieklassen, waardoor ze niet elk kind de aandacht kunnen geven die ze willen. Alles is bespreekbaar, vindt het overgrote deel van de leerkrachten. Met name fulltimers zijn blij met ruimte voor de eigen ontwikkeling en eigen ideeën; ze kunnen voldoende bijdragen aan de ontwikkeling van de school. Als verbeterpunten klinkt er soms: beter gehoord worden, lokalen en meubilair, en de communicatie.
Ouders: goede aansluiting op het niveau van de kinderen
En de ouders? Hoe waarderen zij ons onderwijs? Argumenten om de school aan te bevelen zijn ‘fijne school’, ‘veel aandacht’, ‘fijne leerkrachten en communicatie’. Sommige ouders hebben moeite met dat docenten vaak wisselen en dat de sfeer niet altijd prettig is. (Werk aan de winkel, dus). Zeer positief zijn de ouders over de aandacht die kinderen krijgen en de aansluiting op het niveau van de leerlingen. De kwaliteit van de leraren ervaren de ouders als goed.
Corona: kopje thee bij het werk
En dan over de gevolgen van corona. Voor ouders was de eerste lockdown nog even onwennig, maar in de tweede was het goed geregeld. In de groep leerkrachten vindt het merendeel dat de school goed is omgegaan met lesgeven binnen de gestelde corona-maatregelen. Er is veel geleerd in korte tijd, het werken in teams is snel eigen gemaakt. Sommige kinderen hebben wat extra aandacht nodig om de gevolgen van corona weg te werken. Maar het is niet zo dat over de gehele linie leerlingen kampen met achterstanden. En de kinderen? Dat is grappig: zij zien elementen van het thuisonderwijs graag terug op school: ze willen meer hun eigen tijd indelen, kopje thee bij het werk, muziek aan, lange of juist kortere pauzes en het gebruik van Kahoot in de les.
Over het onderzoek
Elke twee jaar houdt Scholengroep Veluwezoom deze tevredenheidsmeting. Vanwege corona was het uitgesteld van 2020 naar 2021. Zoals gezegd: alle leerlingen van groep 5 t/m 8 deden mee. Het onderzoek is ingevuld door 611 ouders en 105 leerkrachten. De gebruikte methode is de Net Promoter Score (NPS).



















Onderstaande poster bevat de belangrijkste speerpunten voor 2024. Het waren:
Het jaarverslag 2023 van Scholengroep Veluwezoom is vastgesteld. Voor medewerkers, ouders en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023. 












Vanwaar dit initiatief?
Het koersplan werpt vruchten af. Omdat we goed analyseren hoe onze leerlingen tot resulaten komen, weten we ook wat werkt en wat niet. 

Een belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.


De volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.
basisscholen hun handtekeningen onder de fusieovereenkomst. Ook de ouders, het schoolbestuur en Gemeente Rheden staan achter de plannen. 
Neem een kijkje bij een techniekles van groep 6-8.
De techniekleerkrachten richten zich op ontdekkend en ontwerpend leren. En baseren hun lessen op de 7 Werelden van Techniek.
ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. Veel kinderen zijn natuurlijk enorm nieuwsgierig naar hun toekomst! In bovenbouwklassen gaven zakenmensen uit de Rotaryclub Rheden Rozendaal gastlessen. Zij vertelden over hun beroep. Deze voorbeelden geven leerlingen een kijkje in wat zij later kunnen worden.
Eén van de hoofdzaken dit jaar is dat de Scholengroep een nieuwe koersplan uitbrengt voor 2023-2027. Dit gebeurt op de ikjijwij-manier. Dus uit alle scholen denken leerlingen, professionals, ouders, mr-leden en overige relaties mee. Daarnaast schrijft elke school een nieuw ambitieplan voor de komende periode. Nog een speerpunt: de scholen gaan werken met een nieuw leerlingvolgssysteem. 










Met de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.














