Ook in coronatijd zorgen we dat scholen een veilige plek zijn voor leren en werken. We zorgen voor een gezond binnenklimaat en ventileren goed, want dit verlaagt het risico op coronabesmettingen onder leerlingen en medewerkers. Welke aanpak hanteert Scholengroep Veluwezoom bij het ventileren?
We volgen het beleid van het RIVM. Kort gezegd betekent dit: we meten in alle schoolgebouwen de luchtkwaliteit. Wanneer die onvoldoende is nemen we maatregelen. Bijvoorbeeld: ramen en deuren open, luchten tussen de lessen door, een ventilatiesysteem een tandje hoger. Of mensen spreiden over meerdere ruimtes.
Vóór 1 oktober ontvangen ouders informatie van school over de specifieke situatie in de school.
Lees verder onder de illustratie. Veelgestelde vragen: zie onderaan het artikel.

Toelichting
Het officiële RIVM-advies is dat de scholen voldoen aan het wettelijke bouwbesluit. Dit besluit regelt onder meer aan welke eisen de luchtkwaliteit moet voldoen. Een belangrijke graadmeter is het CO2-gehalte in de school. Als de CO2 boven een zeker niveau uitkomt, wordt het tijd om verse lucht in de ruimte te brengen. Deskundigen zeggen dat deze graadmeter ook te gebruiken is bij het coronavirus: het CO2-gehalte helpt om bijtijds te ontdekken of er te hoge concentraties van het coronavirus dreigen te ontstaan. Door te ventileren verversen we de lucht, tot deze is teruggebracht naar gezond niveau.
Scholen vinden het prettig om met de CO2-norm te werken. Ze zijn daarmee al vertrouwd, vanuit het project frisse scholen.
Frisse lucht is goed voor onze gezondheid en je gaat er beter van leren. En het verkleint het risico op besmetting. Kortom: verse lucht is een goede keus.
Meten is weten
Hoe staan de scholen ervoor? In september hebben we laten onderzoeken wat de stand van zaken is rond de luchtverversing in onze schoolgebouwen.

De onderzoeksresultaten zijn eind september beschikbaar. Ouders ontvangen uiterlijk 1 oktober informatie, rechtstreeks van school.
Maatregelen
Wat levert het ventilatieonderzoek op? Het kan aantonen dat de luchtverversing in de school voldoende is. Of dat de school er goed aan doet om extra maatregelen te treffen. Bijvoorbeeld:
- Houd ramen en deuren open als de ruimte wordt gebruikt.
- Ruimtes tussen de lessen 10 tot 15 minuten ventileren.
- Plaats een CO2-meter met ‘stoplicht’-functie.
- Wordt de CO2-gehalte te hoog (stoplicht op rood)? Ga naar een andere ruimte. Of breng het aantal personen in de ruimte omlaag.
- In specifieke scholen staat het ventilatiesysteem op de hoogste stand.
Ouders ontvangen van school een bericht welke ventilatiemaatregelen voor de eigen school gaan gelden.
Kan ventilatie de verspreiding van COVID-19 voorkomen?
Goede ventilatie is van belang voor een gezond binnenklimaat. Ventilatie helpt ook om de overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken. Niemand weet echter in welke mate ventilatie (luchtverversing) helpt om de overdracht van COVID-19 daadwerkelijk tegen te gaan.
Daarom blijft het belangrijk om naast goed te ventileren de algemene adviezen in acht te nemen,
- handen wassen
- thuis blijven bij klachten
- laten testen
- afstand houden.

ANTWOORD OP VRAGEN
Wat houdt ventileren tussen de lessen in?
Dat betekent de ruimte luchten, door ramen en deuren tegenover elkaar open te zetten. Kinderen en leerkracht kunnen in de klas blijven zitten, want zodra je ventileert verbetert meteen de luchtkwaliteit. De leerkracht moet er op letten dat er geen luchtstromen van persoon tot persoon ontstaan.
Bij kouder weer gaat de CO2-meter ons helpen. Hoe zit dat?
In de zomerperiode brengen ramen en deuren die open staan genoeg verse lucht in school. Bij kouder weer is dat lastiger, omdat ramen en deuren vaker dicht zijn. Je wil wel zeker weten dat er voldoende verse lucht de school in komt. Hiervoor gebruiken sommige scholen een CO2-meter. Die controleert de luchtverversing en heeft een stoplicht-functie. Springt de meter ‘op rood’ dan moet de leerkracht gaan ventileren: dus ramen en deuren openzetten. Springt het stoplicht weer ‘op groen’? Dan is de verse lucht weer goed op niveau.
Een CO2-meter is geen virusdetector. Wat is de relatie?
Klopt. De CO2-meter is geen coronameter maar een soort verse-lucht-meter. En verse lucht, daar houdt het coronavirus niet van. De GGD adviseert: controleer met de CO2-meter de luchtverversing en houdt als norm aan 1200 PPM. Dit is de veilige norm die door GGD en RIVM bij ventilatie wordt gehanteerd.
Wanneer dus straks in de klas de CO2-meter bij 1200 PPM op rood springt, dan zet de leerkracht ramen en deuren alvast open. Zo spoelen we tijdig virusdeeltjes weg met verse lucht.
Moet mijn kind van de winter een extra warme trui aan?
Dat weten we nu nog niet. Overleg het met uw kind en doe waar hij of zij zich fijn bij voelt. Dan leren ze het beste. Of een extra trui nodig is hangt af van de buitentemperatuur, regen en wind en van de situatie in de school of de klas zelf. Bespreek het met de leerkracht als u zich zorgen maakt.
Waar vind ik de adviezen van de overheid?
Informatie over het ventileren van gebouwen vindt u bij de Rijksoverheid. Ook stelt het RIVM algemene informatie beschikbaar over hygiëne, ventileren en het binnenmilieu. Specifiek voor scholen zijn ook aanvullende adviezen beschikbaar.
Veluwezoom maakt gebruik van de Handreiking Ventilatie, verwarming en koelen op scholen voor funderend onderwijs” opgesteld door VO Raad, PO raad en Ruimte OK.
(Wij hebben ons best gedaan om de rechten van de illustratie te achterhalen. Vragen? Mail naar info@scholengroepveluwezoom.nl)



















Onderstaande poster bevat de belangrijkste speerpunten voor 2024. Het waren:
Het jaarverslag 2023 van Scholengroep Veluwezoom is vastgesteld. Voor medewerkers, ouders en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023. 












Vanwaar dit initiatief?
Het koersplan werpt vruchten af. Omdat we goed analyseren hoe onze leerlingen tot resulaten komen, weten we ook wat werkt en wat niet. 

Een belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.


De volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.
basisscholen hun handtekeningen onder de fusieovereenkomst. Ook de ouders, het schoolbestuur en Gemeente Rheden staan achter de plannen. 
Neem een kijkje bij een techniekles van groep 6-8.
De techniekleerkrachten richten zich op ontdekkend en ontwerpend leren. En baseren hun lessen op de 7 Werelden van Techniek.
ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. Veel kinderen zijn natuurlijk enorm nieuwsgierig naar hun toekomst! In bovenbouwklassen gaven zakenmensen uit de Rotaryclub Rheden Rozendaal gastlessen. Zij vertelden over hun beroep. Deze voorbeelden geven leerlingen een kijkje in wat zij later kunnen worden.
Eén van de hoofdzaken dit jaar is dat de Scholengroep een nieuwe koersplan uitbrengt voor 2023-2027. Dit gebeurt op de ikjijwij-manier. Dus uit alle scholen denken leerlingen, professionals, ouders, mr-leden en overige relaties mee. Daarnaast schrijft elke school een nieuw ambitieplan voor de komende periode. Nog een speerpunt: de scholen gaan werken met een nieuw leerlingvolgssysteem. 










Met de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.












